قبرس و فاماگوستا

قبرس و فاماگوستا
4.9/5 - (7 امتیاز)

قبرس و فاماگوستا

جمهوری ترک قبرس که به ترکی استانبولی: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti یا KKTC) که معمولاً قبرس شمالی خوانده می‌شود ناحیه تحت تسلط ترک‌ها در شمال کشور است. سرگذشت پایتخت این کشور نیز به مانند کشور قبرس میان ترک‌ها و یونانی‌ها تقسیم شده و شمال شهرنیکوزیا به نام نیکوزیای شمالی با جمعیتی ۵۰،۰۰۰ به عنوان مرکز کشور میباشد. پس از اشغال نظامی بخش شمالی توسط ارتش ترکیه، سی هزار نیروی ارتش ترکیه در این بخش از جزیره مستقر هستند. بخش ترک‌نشین در سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری ترک قبرس شمالی گذاشت.

قبرس در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند. در سال ۱۹۶۳، نمایندگان اقلیت ترک در پی اختلاف بر سر نحوه اجرای این توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پی بروز درگیری بین دو طرف،سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۴ یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که ماموریت آن تا کنون تمدید شده‌است. البته خوشبختانه مدت‌هاست در این منطقه درگیری صورت نگرفته و مشکلی وجود ندارد اما نیروهای سازمان ملل همچنان در آنجا مستقر هستند.

در سال ۱۹۷۴ دولت سراسقف ماکاریوس، رئیس جمهور وقت این کشور، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت جزیره، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد که عملاً باعث تقسیم این جزیره شد. بخش ترک‌نشین را غیر از ترکیه، کشور دیگری به رسمیت نشناخته‌است و این بخش به عنوان «ناظر» در همایش‌های سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی حضور می‌یابد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که کشور قبرس شمالی از نظر اتحادیه اروپا به رسمیت شتاخته نشده و این موضوع یک نقطه ضعف برای مهاجرت به این کشور می‌شود.

قبرس

معماری زیبای بناها در شهر فاماگوستا قبرس شمالی

 

رای مثبت (۶۵٪) مردم بخش ترک‌نشین جزیره به طرح صلح کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل در همه پرسی سال ۲۰۰۴و رای منفی (۷۶٪) مردم بخش یونانی‌نشین به همین طرح، در تحریم جهانی علیه بخش ترک‌نشین شکاف ایجاد کرد و موقعیت این بخش ترک نشین را در عرصه بین‌المللی بهبود بخشید.در همین حال اتحادیه اروپا با پذیرش بخش یونانی‌نشین این سرزمیم پر حاشیه در آن اتحادیه، از دولت ترکیه خواهان شناسایی بخش یونانی‌نشین جزیره و تلاش برای ایجاد زمینه وحدت قبرس در راستای همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا است.

شهر فاماگوستای قبرس شمالی

فاماگوستا (ماگوسا، ماگوستا) در شمال شرقی قبرس قرار دارد. این شهر معروف مدیترانه ای دارای تاریخ غنی و فراوانی است و زیباترین کلیساها و ساختمانهای قدیمی با معماری مدرن را دارد.مردم و دولت قبرس برای تاریخ و فرهنگشان ارزش بسیار قائل میشوند. این شهر یکی از بهترین شهرهای این کشور برای گردشگری میباشد و تمام توریستهای به جزیره آمده را جلب تماشای خود می کند. فاماگوستا همچنین دارای ساحلهای زیبا با شنهای طلایی می باشد که در شمال سرزمین مشاهده می شود که خیلی کم یاب است. شما با شن های طلایی در تعطیلات در این شهر زیبا لحظات فراموش نشدنی خواهید گذرانید.

 کلیساهای زیادی در این جزیره زیبا وجود دارد که تاریخ کلیساها مربوط به زمان قرن سوم میلادی میباشند که شما زیباترین ها را فقط در فاماگوستا می بینید. در این شهر قدیمی به صورت گسترده پایتخت تاریخی قبرس محسوب می شود. قدمت این شهر به 1100 سال قبل از میلاد می رسد. شهر فاماگوستا منزلگاه مناظر و مکان هایی مثل خرابه های شهر سالامیس – خانقاه سنت برناپاس – مسجد لالا مصطفی پاشا – کلیسای جامع سنت نیکولاس و برج اوتلو می باشد. اگر قصد خرید ملک و رمایه بود می‌توانید به صورت رایگان از ما مشاوره بگیرید.

در میان شهرهای قبرس، فاماگوستا در ناحیه شرقی این جزیره، نگینی درخشان به شمار می آید. این شهر باستانی که زمانی یکی از مهم ترین بنادر و مراکز تجاری مدیترانه بود، هنوز هم شکوه و جلال گذشته خود را حفظ کرده است.

گذرگاه امپراتوری ها:

فاماگوستا در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است. از دوران شکوه و جلال یونانیان و رومیان گرفته تا قرون وسطی که تحت حکومت لوزینیان ها به اوج قدرت خود رسید، و سپس دوره عثمانی که شاهد نبردها و محاصره های متعددی بود.

  • دوران باستان: شکوه و جلال یونانیان و رومیان ویرانه های باستانی سالامیس، که زمانی رقیب آتن در جهان یونان باستان بود، در نزدیکی فاماگوستا قرار دارد. این شهر که زمانی پررونق ترین بندر قبرس بود، یادآور عظمت و شکوه تمدن یونان و روم در این جزیره است.

  • قرون وسطی: درخشش فاماگوستا تحت حکومت لوزینیان در قرون وسطی، فاماگوستا تحت حکومت لوزینیان ها به یکی از مهم ترین مراکز تجاری و فرهنگی مدیترانه تبدیل شد. کلیساها، قلعه ها و کاخ های باشکوهی که در این دوره ساخته شده اند، گواه این شکوه و جلال هستند.

  • دوره عثمانی: تحول شهر و رویارویی با امپراتوری های قدرتمند در دوره عثمانی، فاماگوستا به یکی از پایگاه های مهم امپراتوری عثمانی در دریای مدیترانه تبدیل شد. این شهر در طول این دوره شاهد نبردها و محاصره های متعددی بود، از جمله محاصره معروف توسط ونیزی ها که به ویرانی بخش زیادی از شهر انجامید.

برخی از مناطق دیدنی فاماگوستا

کلیسای جامع پیتر و پل

کلیسای جامع پیتر و پل (Cathedral of Peter and Paul) یکی از جذاب ترین مناطق در شهر فاماگوستا قبرس شمالی است. که یک بنای تاریخی محسوب میشود این بنا در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده و بعد از حمله عثمانی‌ها (ترکیه الان) به این جزیره به مسجد سینان پاشا بدل شده است. این بنا ترکیبی از دو گرایش معماری مشهور گوتیک و بیزانس می‌باشد، البته متاسفانه در حمله صورت گرفته به این جزیره بسیاری از نقاشی‌ها و مجسمه‌های ارزشمند این کلیسا به صورت کامل نابود شد. در زمان سلطنت بریتانیا به قبرس شمالی هم از این کلیسا به عنوان انبار گندم بهره میبرد.

ساحل زیبای نیسی

سواحل همیشه مناطق زیباشگری و تفریح بودند و از ابتدا به دلیل مناظر زیبایشان مورد توجه مردم به خصوص گردشگران قرار می‌گرفتند ساحل نیسی بدون شک یکی از مشهورترین سواحل فاماگوستا در این کشور است، این ساحل یکی از پر ازدحام ترین مناطق تفریحی در جزیره می‌باشد و در کافه‌های این ساحل همیشه صدای بلند موسیقی و بازی بچه‌ها به گوش می‌رسد. این ساحل در واقع یک خلیج ماسه‌ای بزرگ با آب‌های کم عمق، شفاف و بسیار زلال است و بسیاری از گردشگران برای قایق سواری، پاراسل، فلای بورد و جت اسکی این ساحل را ترجیح می‌دهند. تا به حال به آنجا رفته‌اید؟

قبرس

نمایی زیبا از جزیره فاماگوستای قبرس شمالی

پل طبیعی کاراماتوکوراکا

خاص‌ترین موردی که در این بخش معرفی می‌کنیم به این پل باز می‌گردد. بدون شک پل کاراماتوکاراکا یک شاهکار مهندسی آن هم به صورت طبیعی است. سوراخ‌هایی که بر روی این پل قرار گرفته آنقدر شکل هندسه‌ ی منحصربفردی دارد که گویی یک طراح با تجربه و خبره با دستان خود آن را ساخته است. گردشگران زیادی برای گرفتن عکس بغل این پل ضور پیدا می‌کنند چرا که منظره بسیار زیبایی را به وجود می آورد حتی اگر هنگام غروب آفتاب به این پل سر بزنید عروس و دامادهای زیادی را ی‌بینید و عکس برداری در روز عروسیشان به آنجا آمدند.

جزیره کارپاس

شبه جزیره کارپاس را می‌تواند شما را محو جذابیت و زیبایی‌های خود کند و ساعت‌ها در آنجا مشغول تماشای منظره این جزیره جذاب باشید، ساحل شنی و حیات وحش فوق العاده این بخش از کشور حوزه دریای مدیترانه هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند. کلیسای مشهور و تاریخی آندریاس هم در همین جزیره واقع شده است، معماری این بنا واقعا منحصر به فرد و فوق العاده است. شبه جزیره کارپاس حدود هشتاد متر طول و بیست متر عرض دارد. اگر به این کشور سفر کردید حتماً این جزیره را از دست ندهید چرا زیبایی های آن شما را جذوب خود خواهد کرد و هرگز آن را فراموش نمی‌کنید.

دیوارهای قرون وسطایی:

یکی از نمادهای بارز فاماگوستا، دیوارهای قرون وسطایی آن است که شهر را احاطه کرده اند. این دیوارها که در قرن 14 میلادی ساخته شده اند، از سنگ آهک ساخته شده اند و دارای 15 برج و سه دروازه هستند. قدم زدن در امتداد این دیوارها و تماشای چشم اندازهای شهر، تجربه ای منحصر به فرد را به ارمغان می آورد.

شهر ارواح واروشا:

یکی از غم انگیزترین و در عین حال جذاب ترین جاذبه های گردشگری فاماگوستا، شهر ارواح واروشا است. این منطقه که زمانی محله ای پررونق و ثروتمند بود، در پی جنگ 1974 بین قبرس و ترکیه، به طور کامل متروکه شد. واروشا در حال حاضر توسط نیروهای نظامی ترکیه محاصره شده است و بازدید از آن ممنوع است. با این حال، می توان از دور این شهر ارواح را دید و غرق در سکوت و غم آن شد.

کلیسای جامع سنت نیکولاس:

کلیسای جامع سنت نیکولاس، که در قرن 13 میلادی ساخته شده است، یکی از زیباترین بناهای گوتیک در قبرس است. این کلیسا که زمانی بزرگترین کلیسای جامع در جزیره بود، بعد از فتح فاماگوستا توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شد.

مسجد علاءالدین:

مسجد علاءالدین، که در قرن 16 میلادی ساخته شده است، یکی از مهم ترین مساجد قبرس است. این مسجد که در ابتدا کلیسای جامع سنت نیکولاس بود، بعد از فتح فاماگوستا توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شد.

دروازه دریا:

دروازه دریا، که در قرن 15 میلادی ساخته شده است، یکی از ورودی های اصلی به شهر فاماگوستا است. این دروازه که از سنگ آهک ساخته شده است، دارای دو برج و طاق های زیبا است.

کاخ ونتیایی:

کاخ ونتیایی، که در قرن 15 میلادی ساخته شده است، زمانی اقامتگاه فرمانداران ونیزی در فاماگوستا بود. این کاخ که در حال حاضر ویرانه ای از آن باقی مانده است، نمادی از تجمل و قدرت ونیزی ها در این شهر است.

موزه باستان شناسی:

موزه باستان شناسی فاماگوستا، که در یک قلعه عثمانی واقع شده است، مجموعه ای از اشیاء باستانی را از دوران پیش از تاریخ تا دوره عثمانی به نمایش می گذارد. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی قبرس است.

سواحل فاماگوستا:

فاماگوستا دارای سواحل زیبا با شن های طلایی و آبهای زلال مدیترانه است. این سواحل مکان های ایده آلی برای شنا، آفتاب گرفتن و ورزش های آبی هستند.

دهکده های اطراف فاماگوستا:

در اطراف فاماگوستا، دهکده های سنتی و صومعه های آرامش بخش وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید. این دهکده ها فرصتی عالی برای تجربه زندگی روستایی در قبرس و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی را فراهم می کنند.

فعالیت های جذاب در فاماگوستا

غواصی در اعماق زلال مدیترانه:

آبهای زلال مدیترانه در اطراف فاماگوستا، مکانی ایده آل برای غواصی و گشت و گذار در دنیای زیر آب هستند. در این منطقه می توانید صخره های مرجانی رنگارنگ، غارهای دریایی و انواع مختلف ماهی ها و موجودات دریایی را مشاهده کنید.

قایق سواری و گشت و گذار در امتداد ساحل:

با قایق سواری در امتداد ساحل فاماگوستا می توانید از زیبایی های این شهر و چشم اندازهای خیره کننده آن لذت ببرید. همچنین می توانید در طول مسیر از شنا و آفتاب گرفتن در خلیج های کوچک لذت ببرید.

جشنواره های فرهنگی:

در طول سال، جشنواره های فرهنگی مختلفی در فاماگوستا برگزار می شود. این جشنواره ها فرصتی عالی برای آشنایی با موسیقی، غذا و سنت های مردم قبرس هستند.

گلف:

در نزدیکی فاماگوستا زمین های گلف متعددی با چشم اندازهای زیبا وجود دارد. اگر به دنبال یک فعالیت مفرح و ورزشی هستید، می توانید از بازی گلف در این زمین ها لذت ببرید.

جمع بندی:

قبرس و فاماگوستا، مقصدی بی نظیر برای سفری خاطره انگیز هستند. این جزیره ی افسانه ای با گذرگاه های پرپیچ و خم تاریخ، همواره مورد توجه امپراتوری ها و تمدن های قدرتمند بوده است. از دوران باستان که تحت سلطه یونانیان و رومیان قرار داشت، تا قرون وسطی که شاهد حکومت لوزینیان ها بود و در نهایت دوره عثمانی و استعمار بریتانیا را تجربه کرد، قبرس مملو از داستان ها و روایت های شگفت انگیز است.

فاماگوستا، نگین شرق قبرس، با دیوارهای قرون وسطایی، شهر ارواح واروشا، کلیسای جامع سنت نیکولاس، دروازه دریا، کاخ ونتیایی، موزه باستان شناسی، سواحل زیبا و دهکده های اطراف، جاذبه های منحصر به فردی را برای هر گردشگری به ارمغان می آورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره و سرمایه گذاری، حتما از مشاوران گروه سرمایه گذاری کارگر کمک بگیرید.

اشتراک گذاری

بد نیست مطالعه کنید:

آنچه در این مطلب میخوانید !

برچسب ها

Reset password

Enter your email address and we will send you a link to change your password.

Get started with your account

to save your favourite homes and more

Sign up with email

Get started with your account

to save your favourite homes and more

By clicking the «SIGN UP» button you agree to the Terms of Use and Privacy Policy
Powered by Estatik
×