5/5 - (5 امتیاز)

شعر

شعر گسترده ترین نوع ادبیات در قبرس شمالی است. شعر ترکی قبرسی براساس تأثیرات ادبیات ترکی و فرهنگ جزیره قبرس همراه با بازتاب تاریخ استعمار انگلیس است.

اولین دوره شعر ترکی قبرسی پس از معرفی الفبای لاتین ، که توسط شاعرانی مانند نازیف سلیمان ابئو اوغلو ، مین آرمان اروکیه ، انگین گونول ، نکلا صالح سوفی و ​​پمبه مارمارا مشخص می شود ، به دلیل نگرش های سیاسی ترک قبرسی ها ، دارای عناصر ناسیونالیستی قوی بود.
در آن زمان شعرهای سرزمین اصلی ترکیه را سبک منعکس می کرد.
در این میان ، شاعران دیگری مانند اوزکر یاشین ، عثمان تورکای که دو بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد و نوذات یالچین با تأثیر سبک های شعر نوپای ترکیه و آن دسته از بریتانیا ، سعی در نوشتن به سبک های اصیل تری داشتند.
این گروه از شاعران بسیار پرکار بودند و محبوبیت شعر را در جامعه ترکی قبرس افزایش می دادند و به عنوان چهره های اصلی ادبیات ترک قبرسی دیده می شوند.

ناسیونالیسم با تأثیر از یاشین ، تورکای و یالچین در دهه 1970 جای خود را به مفهوم قبرسی داد. در این دوره ، به اصطلاح “شاعران نسل 1974” بوجود آمدند و شاعرانی از جمله ممتح یاشین ، حکوی یوسل ، نیس دنیزوغلو ، نشه یاشین ، عایشن داغلی و Canan Sümer رهبری می کردند.

شعر این نسل با تقدیر از هویت ترکی قبرسی متمایز از هویت ترکی و شناسایی قبرس به عنوان وطن ترکی قبرسی به جای ترکیه ، بر خلاف شعر ملی گرایانه قبلی ، مشخص شد.

این رویکرد اغلب “رد شعر قبرس” نامیده می شود زیرا در برابر نفوذ ترکیه مقاومت می کند و شکاف فرهنگی بین ترکیه و قبرس را به دلیل تجربه اخیر جنگ و در نتیجه استقلال شعر و هویت قبرسی ترک برجسته می کند.
به دنبال آن ، تصویب هویت مدیترانه ای در دهه 1980 همراه با تأثیرات آزادسازی جامعه ترک قبرس همراه بود ، همانطور که در عناصر فمینیستی منعکس شده است ، که نمونه خاصی از آن نریمان کاهیت است.

 

منبع: wikipedia

جهت خرید ملک با مشاوران ما در ارتباط باشید.

برچسب ها
#قبرس شمالی

پست های مرتبط